Toen ik dit boek zag wist ik dat ik het móést lezen. Dit boek is een soort van dagboek geschreven door Marianne Power. Marianne is 37 jaar en heeft genoeg van de door haarzelf benoemde 'sleur': angsten, schulden, netflixen en katers. Ze besluit een jaar lang elke maand te gaan leven volgens een bekend zelfhulpboek. De zelfhulpboeken die Marianne gebruikt zijn:

- Niet durven toch doen, Susan Jeffers
- Money: a love story, Kate Northrup
- The secret, Rhonda Byrne
- Rejection Therapy, Jason Comely
- Fuck it, loslaten, ontspannen en gelukkig zijn, John C. Parkin
- Unleash the power within, Tony Robins
- De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Stephen R. Covey
- De kracht van het nu, Eckhart Tolle
- Get the guy, Matthew Hussey
- De kracht van kwetsbaarheid, Brené Brown

Iedere maand pakt ze een ander 'probleemgebied' van haar leven aan. De ene maand wil ze uit haar comfortzone te stappen en besluit ze dingen te doen als parachutespringen, de andere maand durft ze haar schulden onder ogen te zien en weer een andere maand daagt ze zichzelf uit om mannen aan te spreken. Enzovoort. Haar vrienden, vriendinnen, moeder en hun meningen maken een groot deel uit van het verhaal. Marianne beschrijft hoe ze reageren, meeleven en hoe de relaties met anderen zijn en veranderen nu zij bezig is met het zelfhulpproject.

Het verhaal is geschreven met heel veel humor en zelfspot. Marianne is open, oprecht en houdt weinig achter waardoor het verhaal heel puur is en je je makkelijk kan verplaatsen in het verhaal.

Door het lezen van het boek maak je ook op een makkelijke manier kennis met de bekende zelfhulpboeken die Marianne behandelt. Ze is eerijk over ieder boek en geeft haar eigen ervaringen en meningen. Halverwege haar zelfhulpproject word Marianne depressief en weet ze niet meer hoe en of ze het project verder wilt gaan. Ook dit beschrijft ze op een mooie, nuchtere en eerlijke manier.

Naast slimme wijsheden/ spreuken ,of hoe je het ook wilt noemen, van zichzelf heeft Marianne ook veel citaten aangehaald van bekende filosofen, psychologen en schrijvers. Naarmate het boek vordert komt er ook steeds meer diepgang in het verhaal. Marianne herkent bepaalde patronen, die erg herkenbaar kunnen zijn, gewoonten en gedachtengangen en beschrijft deze uitgebreid.

Na een jaar lang ieder zelfhulpboek uitgespit te hebben en haar leven op die manier in te delen komt Marianne tot de conclusie:
'Ruim een jaar had ik me obsessief afgevraagd wat er mis was met mijn leven- of liever gezegd: wat er in mijn verbeelding mis mee was-, maar de werkelijkheid was dat ik een moeder had die taarten bakte, zussen van wie ik hield, vrienden die me aan het lachen maakten, een functionerend lichaam, een min of meer functionerend stel hersenen en een dak boven mijn hoofd. Ik had alles. Vreugde dient zich aan op momenten -gewone momenten-. We lopen het risico die vreugde mis te lopen als we te druk bezig zijn met het buitengewone najagen.'

Het boek 'help me! Het jaar waarin ik leefde volgens 12 zelfhulpboeken' vind ik een absolute aanrader. Dit verhaal heeft mij een andere kijk op de zelfhulpboeken, die vaak toch streven naar perfectie op welk gebied dan ook, gegeven. Door 'help me!' ben ik meer te weten gekomen over de hierboven beschreven zelfhulpboeken en doordat Marianne werkelijk volgens deze boeken heeft geleefd heeft zij veel waardevolle lessen uit deze boeken in 'help me!' verwerkt. Naast deze mooie lessen laat ze ook de andere, misschien wel mindere, kant zien van deze boeken. Want is dat geobsedeerd streven naar perfectie wel nodig? Door haar nuchterheid en eerlijkheid kan je je meteen inleven in Marianne en door het met humor beschreven verhaal lees je het zo uit.

Een leerzaam, herkenbaar en onwijs grappig boek!

Hi! Ik ben Mendy. Welkom en leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog! Op mijn blog ga je artikelen vinden over dingen waar ik gelukkig van word. Pak er een kopje thee bij en kijk even lekker rond!

INSTAGRAM

Meer over mij

Ik ben Mendy! Ik ben twintig jaar, woon in Giessenburg en werk in een winkel in Gorinchem. Ik hou van lekker eten (koken) en hiervan genieten met vrienden. In de zomer zit ik vaak lange avonden op het terras om te genieten van lekkere drankjes, het warme weer en goed eten. Naast een hoop gezelligheid en lekker eten vind ik het ook fijn om twee keer per week te knallen in de sportschool of te lopen door de stad op zoek naar de mooiste items. Tot slot houd ik ook erg van het lezen van boeken, kijken van films/ series en vind ik alles wat met lifestyle te maken heeft ook erg leuk. Kortom: er zijn een hoop dingen waar ik van kan genieten en die ik wil delen met jou!

Happiness

Happiness is letting go of what you think your life is supposed to look like and celebrating it for everything that it is.